diff --git a/Etc/CourseBuilder/ITMAL_E21/course.tex b/Etc/CourseBuilder/ITMAL_E21/course.tex index d6b38b7a124c2665979335e63d17347db19d752f..90db042cb9b62a60301036e31dcb7e55ef4ace34 100644 --- a/Etc/CourseBuilder/ITMAL_E21/course.tex +++ b/Etc/CourseBuilder/ITMAL_E21/course.tex @@ -40,7 +40,7 @@ CONTENT Litteratur \dd{[BR]} \dl{ \dt{\i{NOTE 1:}} - \dd{Dette er anden udgave (Second Edition/2.ed) af Géron's " Hands-on", + \dd{Dette er anden udgave (Second Edition/2.ed) af Géron's \i{Hands-on}, undgÃ¥ at bruge førsteudgaven, idet den benytter TensorFlow direkte istedet for Keras, og desuden har flere mangler.} @@ -220,7 +220,8 @@ CONTENT GPU Cluster %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% -Der er adgang til en GPU baseret server ifbm kurset. Serveren bestÃ¥r af en 'master' som kan tilgÃ¥s via +Der er adgang til en GPU baseret server ifbm kurset. Serveren bestÃ¥r af en +'master' som kan tilgÃ¥s via \dl{ \dd{\link{http://gpucluster.st.lab.au.dk/}} @@ -293,8 +294,8 @@ eller blot itmalkernelfuns.EnableGPU() } -\p{sÃ¥ allokeres kun en brøkdel af GPU hukommelsen! Det ser ud til at growth=True ikke virker, sÃ¥ sæt per_process_gpu_memory_fraction op hvis i har -behov.} +\p{sÃ¥ allokeres kun en brøkdel af GPU hukommelsen! Det ser ud til at growth=True ikke virker, sÃ¥ sæt +per_process_gpu_memory_fraction op hvis i har behov.} \p{Der kører nu et automatisk startup-script nÃ¥r i logger ind/Ã¥bner en nodebook. Se} @@ -345,6 +346,232 @@ frigiver!} \displaycode{! pkill <procesnavn>} + +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% + +CONTENT Kriterier for O4 + +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% + +\sub{Kriterier for O4} + +\p{Til den sidst aflevering, O4, skal i præsentere jeres arbejde med jeres eget +projekt.} + +\p{I skal samle arbejdet i rapport-form i en PDF, dog maks. 15 sider. Dertil +kan komme evt. bilag/appendices. Hvis i kan lave en velformateret/letlæst +Jupyter Notebook, kan i ogsÃ¥ aflevere direkete i dette format i stedet for +PDF.} + +\p{Der skal være en oversigt over gruppemedlemmernes bidrag til rapporten. +Dvs. at i skal lave en tabel, der viser, hvilke afsnit (eller sider) de +enkelte medlemmer primært har stÃ¥et for. Er rapportarbejdet evt. fordelt +ligeligt mellem gruppemedlemmerne, skriv i at alle har deltaget i alle dele.} + +\p{Heruover følger O4 rapporten de almindelige formelle journal krav fra +O1+2+3, pÃ¥ nær disse to punkter} + +\itemize{ + \item{Overskrifter pÃ¥ de opgaver, der svares pÃ¥ [..] (MUST)} + \item{Ingen cut-and-paste af tekst fra opgaveteksten.} +} + +\p{som for O4 ikke giver mening (der er ingen overskrifter elleropgavetekst +at kopiere fra).} + +\p{Rapporten skal opsummere jeres arbejde med jeres problemstilling i et +'end-to-end' perspektiv (hent inspiration i \i{§ 2 End-to-End Machine Learning +Project} [HOML]).} + +\p{Følgende hovedpunkter skal beskrives} + +\itemize{ + \item{\i{Problemstilling:} hvilket problem førsøger i at løse med ML?} + + \item{\i{Datasæt:} hvilke data arbejder i med, hvilke features, hvor + stammer det fra osv.} + + \subitem{Tag udgangspunkt i eller genbrug jeres analyse/tekst fra + afleveringen "Beskrivelse af eget slutprojekt" fra O2 (dvs. i gerne + mÃ¥ selv-plagiere her!).} + + \item{\i{Valg af ML algoritme(r):} beskriv f.eks.} + + \subitem{hvilken grundliggende ML algoritmeklasse(r) valgte i + (supervised/unsupervised, regression/classifikation)?} + + \subitem{hvilke kriterier lÃ¥ til grund for jeres model selection?} + + \subitem{hvorfor er jeres valgte algoritme god til netop jeres dataset?} + + \subitem{hvad er fordele og ulemper ved den (eller de) valgte + algoritme(r), f.eks. kompleksitet?} + + \item{\i{ML processering:} beskrivelse af hvordan i splitter data i + train-test set, preprocessere, træner og tester.} + + \subitem{evt. brug af Scikit-learn pipelines i processings-steps + (direkte brug af Scikit-learn pipelines: COULD!} + + \item{\i{Performance metrics:} beskrivelse af, hvordan i mÃ¥ler + 'effektiviteten' af jeres træning og test.} + + \item{\i{Under- og overfitting:} hvordan sørger i for, at jeres system ikke + under- eller overfitter pÃ¥ jeres data?} + + \item{\i{Optimeringer og forbedringer:} hvordan har i forbedret jeres + system via optimeringsparametre (optimizers, regulizers) eller afsøgning af + hyperparameterrummet?} +} + +\p{I har frie hænder til at lave jeres egen disposition over opgaven, dvs. at +de nævnte kriterier ovenfor kan komme i den rækkefølge i selv vælger.} + +\p{Sørg herudover for at have en indledning og konklusion pÃ¥ opgaven.} + +\subsub{NOTE: vdr. sidetal til O4} + +\p{Der stÃ¥r maks. 15 sider til O4, og det er ment som at hele O4 skal holdes +til (ca.) 15 sider inklusive figurer og tabeller.} + +\p{Det er ikke ment direkte (og formelt) som ’normalsider’ med â€antal anslag, +figure tæller ikke med..†osv. SÃ¥ hold jer til ca. 15 sider med en fornuftig +font.} + +\p{De 15 siders grænser er primært indført for ikke at gøre O4 for omfattende i +projekt/afleverings tid.} + +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% + +CONTENT Journal afleveringsformat + +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% + +\sub{Journal afleveringsformat} + +\p{I skal uploade opgaverne / journalerne i PDF format.} + +\p{Journalen skal være en 'komplet' aflevering, dvs. at i gerne mÃ¥ vedhæfte +bilag, men journal skal indeholde al nødvendig information vdr. print/test af +kode. Journal-resultater bør dokumenteres til den grad de kan gentages (af +andre eller jer selv senere..!).} + +\p{Dvs. at journalen skal bestÃ¥ af forklarende tekst, figurer, kode og +test-output, sÃ¥ den danner et forstÃ¥eligt billede af, hvordan i har løst +opgaven.} + +\p{Men i behøver ikke at inkludere alt kode eller test-output, kun det +vigtigste, sÃ¥ man via journalen kan forstÃ¥ og gentage jeres 'forsøg'.} + +\p{Som alternativ til PDF kan man aflevere i direkte i Jupyter Notebooks format, +se note nederst, dog anbefales PDF over \code{.ipynb}.} + +\sub{Almindelige formelle journal krav} + +\itemize{ + \item{Forside med information om opgaven (MUST)} + + \subitem{kursus og opgaveafleveringsnavn,} + \subitem{dato,} + \subitem{ITMAL gruppe nummer,} + \subitem{liste af studerende, der bidrager (med studienummer).} + + \item{Sidetal pÃ¥ alle sider (PDF aflv.: MUST; Jupyter Notebooks aflv.: + DONT or COULD).} + + \subitem{Evt. indholdsfortegnelse (COULD).} + + \item{Overskrifter pÃ¥ de opgaver, der svares pÃ¥, ala "Qa - Lineær + regressions parametre og R2 scoren." (MUST)} + + \item{Ingen cut-and-paste af tekst fra opgaveteksten (opsummer eller + omformuler istedet opgaven med jeres egen ord istedet) (MUST).} + + \subitem{Ingen direkte genbrug af overskrifter ala "Qa - The Θ + parameters and the R2 score"(MUST), omformuler overskrifterne og gør + dem til jeres egen overskrifter, sammenfald af tekststykker dog OK.} + + \subitem{Genbrug og cut-and-paste af formler og figurer fra + opgaveteksten dog OK! (COULD)} + + \subitem{Essentielle plots og formler bør kopieres fra opgaveteksten og + indsættes i jeres journal (SHOULD).} + + \subitem{Genbrug af enkelte kode stumper fra opgaveteksten ogsÃ¥ OK + (COULD).} + + \item{Indsættelse af relevant Pyton-kode og output i figurer eller lister, + samt ref. til disse i teksten,} + + \subitem{Sørg for at kode er læsbar, specielt ved rÃ¥ screendumps + (MUST).} + + \subitem{Forklarende figurtekster til alle figurer/lister (MUST).} + + \item{En 'fornuftig' forklarende journaltekst, sÃ¥ resultater kan genskabes + (MUST).} + + \item{Vælg mellem dansk eller engelsk journal sprog (eller norsk eller + svensk hvis du/I er nordisk(e) studerende) (MUST).} + + \subitem{Skriv kun pÃ¥ eet sprog igennem hele journalen, dvs. bland + ikke f.eks. dansk og engelsk (MUST).} + + \subitem{Brug af MANGE engelske fagudtryk, begreber og lÃ¥neord i den + danske tekst: no-problem!} +} + +\sub{Journal skrivning} + +\p{Husk at det er en journal, ikke en rapport, der afleveres. Tekst og figurer +skal være læsbare, og indeholde tilstrækkelig information, sÃ¥ resultater kan +genskabes, men det behøver ikke at blive en lang udførlig rapport.} + +\p{Foruden de alm. formelle journal-krav ovenfor, skal der svares pÃ¥ alle opgaver +undervejs. Skriv i journal, hvis i ikke kan komme igennem en delopgave, og +beskriv omhyggeligt, hvad i har forsøgt og undersøgt. Ved evt. +gen-aflevering} + +\p{Mangler der en væsentlig mængde svar til underopgaver (to eller flere) eller er +journal for mangelfuldt udført (f.eks. ved generelt manglende tekst eller at +en eller flere puntker i de formelle krav er udeladt), sendes journal til +gen-aflevering.} + +\sub{Genafleveringsfrist} + +\p{Der er som udgangspunkt ingen tidsfrist for en gen-aflevering. Dog skal +alle journaler være godkendt til en kursusdeadline for at kurset kan +godkendes/bestÃ¥s (lige omkring O4 afleveringen).} + +\subsub{Note vdr. Jupyter Notebooks aflevering} + +\p{Som alternativ til en almindelig PDF aflevering kan i ogsÃ¥ +aflevere direkte i \code{.ipynb} format. Dvs. at i kan lave en Jupyter +Notebook som kvalitetsmæssigt er lig en PDF afleveringen.} + +\p{Med 'kvalitetsmæssigt er lig PDF' menes: overskrifter til afsnit, velformateret +tekst i markdown celler, ikke alt for store mængder kode celler direkte i +'hovedrapport', kun fÃ¥ korte output celler (f.eks. ingen lange listninger af +trænings iterationer), gerne plots og andre interne (embeddede i Notebook), +evt. eksterne figurer som html billeder (læg billeder pÃ¥ en server, sÃ¥ der er +public adgang, se html embedding metode i f.eks. L01/intro.ipynb). Bilag kan +placeres i slutning af Notebook, og her gælder disse kvalitetskrave ikke.} + +\p{Ved aflevering i Jupyter Notebooks skal AL tekst fra opgavebeskrivelse +fjernes...og i skal skrive jeres helt egen tekst.} + +\p{Brug IKKE den indbyggede PDF konverter, men aflever en kørt Notebook, og +bemærk at indlejring af eksterne billeder (png/jpg) via. html kan være +problematisk, se min metode i opgaverne.} + +\p{Bemærk at det anbefales at lave en normal PDF aflevering, da det kan være +svært af fÃ¥ nok typografisk 'kvalitet' i en Jupyter Notebook aflevering.} + + %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% @@ -359,6 +586,15 @@ CONTENT L00 \p{\i{Gruppe tilmelding:} tilmeld dig til en ITMAL gruppe (find link i Brightspace!).} +\itemize{ + \item{Antal studerende per grupper er = 3.} + + \item{Grupper med 2 eller 1} + + \item{studerende vil blive sammelagt. Skriv til undervisere, hvis du har + en gyldig grund til at være SOLO i en gruppe.} +} + \p{\i{Installation}: de obligatoriske værktøjer til ITMAL inden kursusstart (dvs. L01).} @@ -502,11 +738,12 @@ lektioner..} \sub{Litteratur} - \displaystyle{§ Preface, p. xv [HOML] (eksklusiv fra Using Code Examples...og resten af intro kapitlet)} + \displaystyle{\i{§ Preface}, p. xv [HOML] (eksklusiv fra \i{Using Code Examples}...og resten af + intro kapitlet)} - \displaystyle{§ 1 The machine Learning Landscape [HOML]} + \displaystyle{\i{§ 1 The machine Learning Landscape} [HOML]} - \displaystyle{§ 2 End-to-End Machine Learning Project [HOML]} + \displaystyle{\i{§ 2 End-to-End Machine Learning Project} [HOML]} \p{Dette kapitel indeholder mange nye koncepter og en del kode. Vi vender senere tilbage til kapitlet senere, sÃ¥ læs det og prøv at danne dig et overblik @@ -514,9 +751,9 @@ senere tilbage til kapitlet senere, sÃ¥ læs det og prøv at danne dig et overbl \p{NÃ¥r du har installeret anaconda (se L00):} - \displaystyle{§ Scientific Python tutorials: NumPy} + \displaystyle{\i{§ Scientific Python tutorials: NumPy}} - \displaystyle{tools_numpy.ipynb [GITHOML]} + \displaystyle{\indent{\ipynb{tools_numpy.ipynb} [GITHOML]}} \p{Læs blot, hvad du finder relevant sÃ¥ som 'iteration', men spring blot over emner, der er for komplekse eller for 'pythoniske', sÃ¥ som 'Stacking arrays' og @@ -535,7 +772,7 @@ emner, der er for komplekse eller for 'pythoniske', sÃ¥ som 'Stacking arrays' og \enumerate{ \item{Diskussion om ML (indlejret i forelæsningen).} \item{\b{Opgave} (introduktion): \link**{[HOME]/L01/intro.ipynb}} - \subitem*{HUSK DATA til intro'en (download og udpak sÃ¥ "dataset" dir ligger sammen med intro.ipynb): \link**{[HOME]/L01/datasets.zip}} + \subitem*{HUSK DATA til intro'en (download og udpak sÃ¥ dataset dir ligger sammen med intro.ipynb): \link**{[HOME]/L01/datasets.zip}} \item{\b{Opgave} (python introduktion): \link**{[HOME]/L01/modules_and_classes.ipynb}} } @@ -618,16 +855,19 @@ læring den pÃ¥gældende algoritme har opnÃ¥et pÃ¥ de pÃ¥gældende data.} \sub{Litteratur} \displaystyle{ - \i{§ 2 "End-to-End Machine Learning Project"} kapitel \i{"Select a - Performance Measure"}, [HOML] + \i{§ 2 End-to-End Machine Learning Project}, \i{Select a Performance Measure}, [HOML] - [BR] Genlæs KUN "Select a Performance Measure" (pp.39-41) + [BR] + + \indent{Genlæs KUN \i{Select a Performance Measure} (pp.39-41)} } \displaystyle{ - \i{§ 3 Classification} [HOML]} - - [BR] Skim eller spring over: \i{"The ROC Curve"} (pp.97-1o0) \i{"Multilabel - Classification"} og \i{"Multioutput Classification"} (pp.106-108). + \i{§ 3 Classification} [HOML] + + [BR] + + \indent{Skim eller spring over: \i{The ROC Curve} (pp.97-1o0) \i{Multilabel + Classification} og \i{Multioutput Classification} (pp.106-108).} } \sub{Forberedelse inden lektionen} @@ -651,6 +891,8 @@ læring den pÃ¥gældende algoritme har opnÃ¥et pÃ¥ de pÃ¥gældende data.} \link**{[HOME]/L02/lesson02.pdf} } + + %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% @@ -663,18 +905,20 @@ CONTENT L03 \sub{FormÃ¥l} -\p{Opsamlingslektion: vi tager et genblik pÃ¥ \i{§ 2 "End-to-End Machine Learning Project"}, og samler op pÃ¥ dette brede -kapitel.} +\p{Opsamlingslektion: vi tager et genblik pÃ¥ \i{§ 2 End-to-End Machine Learning +Project}, og samler op pÃ¥ dette brede kapitel.} -\p{Vi gÃ¥r først igang med at gennemgÃ¥ \i{K-fold Cross-validation} (eller K-fold CV), for derefter at bruge \link{"The -Map", [HOME]/Etc/ml_supervised_map.pdf} til at komme igennem alle grundliggende koncepter i \i{§ 2}.} +\p{Vi gÃ¥r først igang med at gennemgÃ¥ \i{K-fold Cross-validation} (eller K-fold +CV), for derefter at bruge "\link{The Map, [HOME]/Etc/ml_supervised_map.pdf}" +til at komme igennem alle grundliggende koncepter i \i{§ 2}.} -\p{Da alle kerne-koncepter i supervised ML nu kendes, kan det hele konkret sammensættes i en samlet -processerings-\i{pipeline}. Programmerings-teknisk ser vi derfor til sidst pÃ¥ Scikit-learns Pipelines.} +\p{Da alle kerne-koncepter i supervised ML nu kendes, kan det hele konkret +sammensættes i en samlet processerings-\i{pipeline}. Programmerings-teknisk +ser vi derfor til sidst pÃ¥ Scikit-learns Pipelines.} \displaystyle{ \link{\img{[FIGS]/ml_supervised_map.png, Supervised map image.}, [HOME]/Etc/ml_supervised_map.pdf} - [BR] \i{Figur: \link*{Oversigtskortet for Supervised learning., [HOME]/Etc/ml_supervised_map.pdf}} + [BR] \i{Figur: \link*{Oversigtskortet for Supervised learning (The Map)., [HOME]/Etc/ml_supervised_map.pdf}} } \sub{Indhold} @@ -688,8 +932,8 @@ processerings-\i{pipeline}. Programmerings-teknisk ser vi derfor til sidst pÃ¥ \sub{Litteratur} \enumerate{ - \item{Genlæs: § 2 "End-to-End Machine Learning Project" [HOML]} - \subitem*{(eksklusiv "Create the Workspace" og "Download the Data")} + \item{Genlæs: \i{§ 2 End-to-End Machine Learning Project} [HOML]} + \subitem*{(eksklusiv \i{Create the Workspace} og \i{Download the Data})} \item{Scikit's dokumentations-side vdr. k-fold CV} \subitem*{\link{https://scikit-learn.org/stable/modules/generated/sklearn.model_selection.KFold.html}} } @@ -716,4 +960,454 @@ processerings-\i{pipeline}. Programmerings-teknisk ser vi derfor til sidst pÃ¥ \link**{[HOME]/L03/lesson03.pdf} } + +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% + +CONTENT L04 + +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% +%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% + +%\header{Regression og SGD} + +\sub{FormÃ¥l} + +\p{sdf} + +\sub{Indhold} + +\itemize{ + \item{Generel genlæsning og repetition af § 2} + \item{K-fold Cross-validation} + \item{Pipelines} +} + +\sub{Litteratur} + +\enumerate{ + \item{\i{§ 4 End-to-End Machine Learning Project} [HOML]} + \subitem*{(eksklusiv \i{Create the Workspace} og \i{Download the Data})} +} + +\sub{Forberedelse inden lektionen} + +\itemize{ + \item{Læs litteraturen.} +} + +\sub{PÃ¥ klassen} + +\itemize{ + \item{Almindelig forelæsning} + \subitem*{ekstra materiale: \link**{[HOME]/L03/Extra/k-fold_demo.ipynb}} + \item{\b{Opgave} (pipelines): \link**{[HOME]/L03/pipelines.ipynb}} + \subitem*{Data til pipelines opgaven (bør lige i L03/Data/): \link**{[HOME]/L03/itmal_l01_data.pkl}} + \subitem*{(Du har allerede denne data-fil, hvis du pull'er fra [GITMAL])} +} + +\sub{Slides} + +\displaystyle{ + \link**{[HOME]/L04/lesson04.pdf} +} + + + + + + END + +FormÃ¥l : + +Vi skal se pÃ¥ lineær og logistisk regression, som er to helt basale metoder til +regression og klassifikation. De danner byggestenene for mange andre metoder, +sÃ¥ det er en god start at fÃ¥ en grundig forstÃ¥else af begge metoder. Metoder +sÃ¥som SVM, neural netværk, generaliserede lineær modeller, .. er udvidelser +til disse to metoder. + + +Emner : + +Lineær (til regression) og logistisk regression (til klassifikation) + +Cost function, closed-form vs. iterative solutions, gradient descent, learning rate + + +Litteratur : + +Kap. 4 s. 111 - 123 + s. 142 - 148 + + + +Dataanalyse + +FormÃ¥l + +En vigtig forudsætning for at kunne vælge den rette machine learning metode til at løse et problem er data analyse, dvs. at fÃ¥ en forstÃ¥else af data ved at se pÃ¥ statistikker sÃ¥som middelværdi, median, varians, .. og plotte data og histogrammer. Der kan ogsÃ¥ være korrupte data som skal fjernes eller data værdier, som mangler - det skal hÃ¥ndteres pÃ¥ fornuftig vis, ellers vil man fÃ¥ forkerte/dÃ¥rlige modeller efterfølgende. +Emner + +Basale termer fra statistik (middelværdi, median, varians, histogram, korrelationskoefficient, percentiler), indledende analyse af data med plots + +Data cleaning, standardization / normalisation (feature scaling) + +Test-, trænings- og validerings-sæt +Litteratur + +Kap. 2 s. 47 - 70 (især de emner der forelæses omkring) + + + + + +L07: Generalisering + +Modelkapacitet, under- og overfitting og generalisering +FormÃ¥l + +Der begyndes med at se pÃ¥ eksisterende ML-systemer, og vi diskuterer om +løsningerne via ML-systemerne er veldesignede og velgennemtestede. Herudover +kommer der en kort "filosofisk" diskussion af ML overordnet set...(kræver ingen +formel forberedelse fra jeres side)! + +Herefter gennemgÃ¥r vi koncepterne under- og overfitting, der har sammenhæng med +en ML-models sÃ¥kaldte kapacitet og dens evne til at generalisere. + + Generelt om ML-systemer, og klasse diskussion vdr. ML + Model Capacity + Under/overfitting + Generalization Error + +Der relateres til træning af NN's i \i{§ 11} i [HOML], som vi læser videre i til +næste lektion... + +Litteratur + +\i{§ Overfitting the Training Data} og \i{Underfitting the Training Data}, +pp.27-29 [HOML] i \i{§ 1} (genlæsning). + +\i{§ Polynomial Regression} og \i{Learning Curves}, pp128-134 [HOML] i \i{§ +4}, \i{Training Models}. + +\i{§ Training Deep Neural Networks} til og eksklusivt \i{Batch Normalization}, +pp 331-338 [HOML] i \i{§ 11}. + +[OPTIONAL]: læs videre i \i{§ 11}. Næste gang gÃ¥r vi i dybden med \i{Fast +Optimizers}, og \i{Avoiding Overfitting Through Regularization} (mens vi +springer en del af de meget tekniske sub-kapitler over i \i{§ 11}). + +[OPTIONAL]: læs \i{GPT-3 er ikke stærk AI} pÃ¥ Version2.dk + +Opgaver Forberedelse + +inden lektionen + +Læs litteraturen +PÃ¥ klassen + + Demos + diskussion vdr ML (ingen forberedelse). + Exercise: + capacity_under_overfitting.ipynb Click for more options + Exercise: + generalization_error_v2.ipynb (v2 fixer krydshenvisningsfejl) + +Slides + +lesson07.pdf + + + + +L06: Neurale Net + +Kunstige neurale netværk +Attached Files: + + File L06_files.zip Click for more options (749.237 KB) + +FormÃ¥l + +Kunstige neurale netværk (Artificial Neural Networks, ANN) er en af de mest +kendte machine learning modeller og har en historisk baggrund med inspiration i +hjernen. Vi skal se pÃ¥ modellen for det allermest udbredte neural netværk +(Multi-Layer Perceptron) og se hvorledes det blot er en udvidelse af lineær og +logistisk regression. Vi taler ogsÃ¥ lidt om træning af neurale netværk, som +igen er basalt set magen til de tidligere metoder (gradient descent-baseret) vi +har set. + +Vi starter med øvelser i Scikit learn framework, da det er simplere og +velkendt. I senere uger og til jeres slutprojekt, vil det oftest give mening +at skifte til framework Keras. Emner + +Kunstige neurale netværk - model og historie, træning af netværk (cost +function, optimeringsmetoder), grafisk illustration af netværk, +backpropagation, Keras / Tensorflow Litteratur + +\i{§ 10 Introduction to Artificial Neural Networks with Keras} [HOML] + +fra s. 289 til s. 307 (dvs. til og eksklusiv kapitel Building a Regression MLP Using the Sequential API). + + + + + +L09: Deep learning og CNN's +Content + + Item + Deep Learning: Convolutional Neural Networks + FormÃ¥l + + Vi slutter behandlingen af neurale net af med at kigge pÃ¥ 'Deep-learning' og de meget populære Convolutional Neural Networks; meget brugt til processering af billeder. + + Der kommer ogsÃ¥ en introduktion til brug af hardware (GPU'er og andet) i forbindelse med CNNs. + Indhold + Deep-learning, + CNNs (Convolutional Neural Networks), + Intro til GPU og andet hardware til Deep Learning. + Litteratur + + \i{§ 14 Deep Computer Vision Using Convolutional Neural Networks} [HOML] + + Spring meget gerne over kapitler med TensorFlow kode og gennemgang af meget specifikke Net's. + + Dvs. skim eller spring over: + + \i{§ TensorFlow Implementation}, pp. 453-455 [HOML] + + \i{§ GoogLeNet , VGGNet, ResNet, "Xception, SENet, Implementing a + ResNet-34 CNN Using Keras}, pp. 463-481 [HOML] + + \i{§ You Only Look Once (YOLO)} og resten af § 14, pp.489-496 [HOML]. + + Opgaver + Forberedelse inden lektionen + + Læs litteraturen. + PÃ¥ klassen + + INGEN opgaver. + Slides + + lesson09.pdf + + + L10: Probabilistiske modeller +Content + + Item + Probabilistiske modeller + Attached Files: + File L10_filer.zip Click for more options (976.494 KB) + + FormÃ¥l : + + Sandsynlighedsteori danner et meget solidt fundament for machine learning og indgÃ¥r i rigtigt mange sammenhænge. Selvom man godt kan bygge machine learning modeller uden særligt kendskab til sandsynlighedsregning, fÃ¥r I her lidt introduktion til emnet. Det vil sætte jer lidt bedre i stand til at forstÃ¥ mange af de beskrivelser, som findes i fx. Scikit dokumentation og pÃ¥ nettet. Derudover er mange modeller direkte "probabilistiske modeller" - dvs. at de direkte modellerer data med funktioner fra sandsynlighedsteorien (sÃ¥kaldte sandsynlighedsfordelinger). + + + Emner : + + Introduktion til sandsynlighed i machine learning, probabilistiske classifiers, LDA/QDA, decision theory + + + Litteratur : + + Følgende links kan være nyttige : + + https://en.wikipedia.org/wiki/Probabilistic_classification + + https://en.wikipedia.org/wiki/Naive_Bayes_classifier + + https://machinelearningmastery.com/how-to-calculate-joint-marginal-and-conditional-probability/ + + https://machinelearningmastery.com/how-to-develop-an-intuition-for-probability-with-worked-examples/ + + https://scikit-learn.org/stable/modules/lda_qda.html#lda-qda + + + + + + + L11: Unsupervised I - PCA +Content + + Item + Unsupervised learning 1 - PCA + Attached Files: + File L11_filer.zip Click for more options (2.577 MB) + + FormÃ¥l : + + Vi skal især se pÃ¥ mÃ¥der at fÃ¥ færre features / dimensioner i vores data. Det ønsker vi fx. for at undgÃ¥ overfitting af en model eller for bedre at kunne visualisere data (i 2D/3D). Det kan ogsÃ¥ være for at komprimere data mængden. Vi skal især se pÃ¥ metoden Principal Component Analysis (PCA). + + Emner : + + Supervised vs. unsupervised learning, Curse of dimensionality, dimensionsreduktion, manifold (mangfoldighed) + + Principal Component Analysis (PCA) + + Anvendelser - præprocessering, visualisering og kompression + + + Litteratur : + + Kap. 8 s. 213- 225 + + + L12: Unsupervised II - Kmeans og GMM +Content + + Item + Unsupervised learning 2 - Kmeans og GMM + Attached Files: + File L12_filer.zip Click for more options (840.417 KB) + Yderliger i denne lektion (CEF): + + ITMAL AU-kursus-evaluering...husk at svare pÃ¥ evalueringen inden lektionsgangen. + + + FormÃ¥l : + + To hovedkategorier i machine learning er unsupervised og supervised learning. Regression og klassifikation er eksempler pÃ¥ supervised learning - dvs. vi kan træne en model da vi har bÃ¥de input data (feature værdier) og output data (= target data = labels for klasser). I nogle tilfælde har vi ikke output/target data - fx. kunne en virksomhed opsamle data fra en masse brugere af deres udstyr og være interesserede i at vide om der er nogle mønstre i disse data, som fx. nogle "clusters" (sammenhængende omrÃ¥der/klumper) af brugere, men uden at vide det med sikkerhed. Denne form for machine learning kaldes unsupervised learning. Vi vil især se pÃ¥ de to meget almindelige metoder - Kmeans og Gaussian Mixture Models (GMM), som kan benyttes til clustering af data. + + + Emner : + + Clustering, distance metrics, K-means og Gaussian Mixture Model algoritmerne + + Anvendelser - clustering, anomaly detection / outlier detection, density estimation + + + Litteratur : + + Kapitel 9, om clustering - og især læs om K-means (s. 238-249). + + Optional : Gaussian Mixture Model - s. 260-269 + + https://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_analysis + + https://en.wikipedia.org/wiki/K-means_clustering + + https://scikit-learn.org/stable/modules/mixture.html + + https://scikit-learn.org/stable/modules/clustering.html#k-means + + +LXX: Poster-session +Content + + Item + Poster-session + Poster session aflyst, forÃ¥r 2021! + Sted + + ForegÃ¥r pÃ¥ Zoom og Discord i ITMAL E20 gruppen. Først kursus-evaluering pÃ¥ Zoom (se link ovenfor) og derefter poster session pÃ¥ Discord - dvs. ren online undervisning. + + Poster-session foregÃ¥r ved at Carsten og Peter "gÃ¥r rundt" til de forskellige grupper pÃ¥ Discord. Hver gruppe fortæller lidt om deres arbejde udfra poster (uformelt). De andre studerende opfordres til at "følge med rundt" og høre om de andre gruppers projekter. + Indhold + i) Fælles kursusevaluering + + Kursus evaluering pÃ¥ 'klassen': 8:15 til ca. 8:45 + ii) Poster-session + + Poster-session pÃ¥ 'klassen' fra ca. 8:45. + + (ca. 10 til 15 min per gruppe: Peter tager ITMAL Grp01+02+..., Carsten tager med ITMAL Grp30+29+...) + + Kriterier for poster - se menupunkt om Poster + + Husk at det er obligatorisk at deltage i poster-session. + Forberedelse + Upload en JPEG (eller lign) af jeres poster pÃ¥ Discorden, ITMAL, i jeres #Gruppe tekst kanal.Hav en eller flere personer i gruppen klar pÃ¥ at give en (uformel) mundtlig præsentation af posteren. + Husk at jeres upload skal være i høj opløsning, f.eks. 2048 x 1048 eller højere. + Discord viser et formindsket billede, men der er en "Ã…bn original" link nede i venstre hjørne, sÃ¥ man kan se billede i fuld opløsning! + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +O4 mundtlig præsentation og evaluering +O4 mundtlig præsentation og evaluering + +Hver gruppe skal vælge en dato, og i kan vælge i dato-listen nedenfor. I skal emaile til Carsten (cef@ase.au.dk) eller Peter (pah@ase.au.dk) om jeres valg af dato, og vi tilføjer herefter til rækkefølge-listen (med et tilføjet tidspunkt). + +Den mundlige evaluering foregÃ¥ pÃ¥ Zoom. Mød gerne op i god tid pÃ¥ Zoom: vi bruger breakout-room til evalueringen, sÃ¥ i kan snakke med de andre studerende 'pÃ¥ gangen udenfor breakout-room' inden i 'kommer ind'. + +Hver gruppe vil 'komme ind' og skulle præsentere deres projekt. Det er kun underviser og gruppe som er til stede i 'lokalet' og det er her afgørende at ALLE deltagere i hver gruppe præsenterer deres individuelle bidrag til projektet. + +Der er afsat ialt 15 minutter til hver gruppe, hvoraf jeres egen fremlæggelse forventes at være ca 6-8 min. - herefter har underviser tid til at stille spørgsmÃ¥l. + +I skal ikke forberede en power point præsentation - I skal derimod hver især kort forklare om en del af projektet, som I har arbejdet med (fx. hvilken metode blev valgt, hvilke udfordringer var der, hvorfor blev denne metode valgt, noget om data analysen, etc.). + +Efter hver gruppes præsentation og dialogen, vil hver enkelt gruppemedlem fÃ¥ at vide om kurset er "bestÃ¥et/ikke bestÃ¥et" samt feedback pÃ¥ O4 rapporten. + +HUSK: Check at video udstyr/webcam og mikrofon virker - det er krav for at deltage. +Dato-listen + +PAH: + + Fredag d. 21/5 - 8.00 - 12.00 + Tirsdag d. 25/5 - 12.00 - 16.00 + +CEF: + + torsdag d. 20/5 (tidsrum 08:30 til 11:30) FYLDT OP + fredag d. 21/5 (tidsrum 10:00 til 13:00) + tirsdag d. 25/5 (tidsrum 08:30 til 16:00) + onsdag d. 26/5 (tidsrum 08:30 til 14:00) + torsdag d. 27/5 (tidsrum 08:30 til 16:00) + +Rækkefølgeliste + +PAH : + +(ZOOM LINK for begge PAH dage : https://aarhusuniversity.zoom.us/j/69161795618) + +Fredag d. 21/5 : + + Kl. 8:00 - Grp 29 + Kl. 8:15 - Grp 24 + Kl. 8:30 - Grp 31 + Kl. 8:45 - Grp 27 + Kl. 9:00 - Grp 13 + Kl. 9:15 - Grp 2 + Kl. 9:30 - Grp 34 + Kl. 10:00 - Grp 7 + +Tirsdag d. 25/5 : + + Kl. 12:00 - Grp 4 + Kl. 12:15 - Grp 33 + Kl. 12:30 - Grp 15 + Kl. 12:45 - Grp 30 + Kl. 13:00 - Grp 6 + Kl. 13:15 - Grp 16 + Kl. 13:30 - Grp 41 + Kl. 13:45 - Grp 12 + Kl. 14:00 - Grp 3 + Kl. 14:15 - Grp 20 + Kl. 14:30 - Grp 35 + +(CEF: se nedenfor) \ No newline at end of file diff --git a/Etc/CourseBuilder/ITMAL_E21/plan.txt b/Etc/CourseBuilder/ITMAL_E21/plan.txt index 8f863ee360b9611cd427861a5924b5993bb3c2d5..6f46cc7cc778c15e1edb27c9e66ad40654000371 100644 --- a/Etc/CourseBuilder/ITMAL_E21/plan.txt +++ b/Etc/CourseBuilder/ITMAL_E21/plan.txt @@ -13,8 +13,8 @@ CONTENT 43 |29/10-2021 |L08 |Neurale netværk (NN) | | 44 |05/11-2021 |L09 |Deep learning (CNN) | | 45 |12/11-2021 |L10 |Frameworks og hardware |O3 (12/11) | - 46 |19/11-2021 |L11 |Unsupervised learning I (PCA) | | - 47 |26/11-2021 |L12 |Unsupervised learnindg II (Kmeans,GMM) | |Kursus-evaluering + 46 |19/11-2021 |L11 |Unsupervised learning I (PCA) | | + 47 |26/11-2021 |L12 |Unsupervised learning II (Kmeans,GMM) | |Kursus-evaluering 48 |03/12-2021 |L13 |O4 projekt | | 49 |10/12-2021 |L14 |O4 projekt | | 50 |17/12-2021 |L15 |O4 projekt |O4 (19/05) | diff --git a/Etc/CourseBuilder/Makefile b/Etc/CourseBuilder/Makefile index 4b93711554f7306947a05f1a5e3002b56101cd06..35ffa789bc138251e1af83d87bf70ab1a6e26a10 100644 --- a/Etc/CourseBuilder/Makefile +++ b/Etc/CourseBuilder/Makefile @@ -11,7 +11,7 @@ MKDIFF=colordiff -dw Refs/$1 $1 && echo "DIFF OK" && rm $1 sync: build @ echo "SYNC.." @ ssh si "cd ITMAL_E21 && rm -f Html/*.html && git pull" - @ cd ../../ && scp -q -C -r Html si:ITMAL_E21/ + @ cd ../../ && scp -q -C -r Html si:ITMAL_E21/ @ echo "SYNC..DONE" build: @@ -30,7 +30,7 @@ test: @ $(call MKDIFF,tree.html) edit: - joe $(PYCOURSE) + joe course.tex #joe $(PYCOURSE) clean: @ rm -f index.html out.html test.html ../Html/L??.html diff --git a/Etc/CourseBuilder/mk_course.py b/Etc/CourseBuilder/mk_course.py index ff7e487df7f666b34d7720e4e40526dd45757d9e..7344425670b48d49a4af57bba3bdb8785d7e0f76 100755 --- a/Etc/CourseBuilder/mk_course.py +++ b/Etc/CourseBuilder/mk_course.py @@ -163,7 +163,7 @@ if __name__ == '__main__': @staticmethod def __isCmd(c): - return isStr(c) in ["b", "i", "p", "pre", "dl", "dt", "dd", "em", "itemize", "enumerate", "item", "item*", "subitem", "subitem*", "header", "sub", "indent", "code", "ipynb", "quote", "displaystyle", "displaycode", "cite"] + return isStr(c) in ["b", "i", "p", "pre", "dl", "dt", "dd", "em", "itemize", "enumerate", "item", "item*", "subitem", "subitem*", "header", "sub", "subsub", "indent", "code", "ipynb", "quote", "displaystyle", "displaycode", "cite"] def __MkCmd(self): @@ -219,6 +219,8 @@ if __name__ == '__main__': c = "h2" elif c=="sub": c = "h3" + elif c=="subsub": + c = "h4" elif c=="em": c = "i" elif c=="displaystyle": diff --git a/Html/GPU_Cluster.html b/Html/GPU_Cluster.html index 6d760423b0f55058858d160d061aaccea5865107..c812ab1bb8842aebb1cdc0740451b9b1492483f9 100644 --- a/Html/GPU_Cluster.html +++ b/Html/GPU_Cluster.html @@ -7,7 +7,8 @@ -Der er adgang til en GPU baseret server ifbm kurset. Serveren bestÃ¥r af en 'master' som kan tilgÃ¥s via +Der er adgang til en GPU baseret server ifbm kurset. Serveren bestÃ¥r af en +'master' som kan tilgÃ¥s via <dl> <dd><span style='font-family: courier new, courier;'><a href='http://gpucluster.st.lab.au.dk/'>gpucluster.st.lab.au.dk/</a></span> @@ -80,8 +81,8 @@ from libitmal import kernelfuns as itmalkernelfuns itmalkernelfuns.EnableGPU() </code></pre> -<p>sÃ¥ allokeres kun en brøkdel af GPU hukommelsen! Det ser ud til at growth=True ikke virker, sÃ¥ sæt per_process_gpu_memory_fraction op hvis i har -behov.</p> +<p>sÃ¥ allokeres kun en brøkdel af GPU hukommelsen! Det ser ud til at growth=True ikke virker, sÃ¥ sæt +per_process_gpu_memory_fraction op hvis i har behov.</p> <p>Der kører nu et automatisk startup-script nÃ¥r i logger ind/Ã¥bner en nodebook. Se</p> @@ -136,5 +137,6 @@ frigiver!</p> + </body> </html> \ No newline at end of file diff --git a/Html/L00.html b/Html/L00.html index a98793763c53b595aace120a42699dafa8d6cba5..8a6d945cac271790f15f00199203fa942283b78d 100644 --- a/Html/L00.html +++ b/Html/L00.html @@ -13,6 +13,15 @@ <p><i>Gruppe tilmelding:</i> tilmeld dig til en ITMAL gruppe (find link i Brightspace!).</p> +<ul> +<li>Antal studerende per grupper er = 3.</li> + +<li>Grupper med 2 eller 1</li> + +<li>studerende vil blive sammelagt. Skriv til undervisere, hvis du har +en gyldig grund til at være SOLO i en gruppe.</li> +</ul> + <p><i>Installation</i>: de obligatoriske værktøjer til ITMAL inden kursusstart (dvs. L01).</p> diff --git a/Html/L01.html b/Html/L01.html index bcf56aa554cf9d2d06b51545ac50db010cbd7912..982052b977009678b5c183070544eb2ba7d954f6 100644 --- a/Html/L01.html +++ b/Html/L01.html @@ -71,11 +71,12 @@ bidrag.</li> <h3>Litteratur</h3> -<p style='margin-left: 30px;'>§ Preface, p. xv <span style='font-family: courier new, courier;'>[HOML]</span> (eksklusiv fra Using Code Examples...og resten af intro kapitlet)</p> +<p style='margin-left: 30px;'><i>§ Preface</i>, p. xv <span style='font-family: courier new, courier;'>[HOML]</span> (eksklusiv fra <i>Using Code Examples</i>...og resten af +intro kapitlet)</p> -<p style='margin-left: 30px;'>§ 1 The machine Learning Landscape <span style='font-family: courier new, courier;'>[HOML]</span></p> +<p style='margin-left: 30px;'><i>§ 1 The machine Learning Landscape</i> <span style='font-family: courier new, courier;'>[HOML]</span></p> -<p style='margin-left: 30px;'>§ 2 End-to-End Machine Learning Project <span style='font-family: courier new, courier;'>[HOML]</span></p> +<p style='margin-left: 30px;'><i>§ 2 End-to-End Machine Learning Project</i> <span style='font-family: courier new, courier;'>[HOML]</span></p> <p>Dette kapitel indeholder mange nye koncepter og en del kode. Vi vender senere tilbage til kapitlet senere, sÃ¥ læs det og prøv at danne dig et overblik @@ -83,9 +84,9 @@ senere tilbage til kapitlet senere, sÃ¥ læs det og prøv at danne dig et overbl <p>NÃ¥r du har installeret anaconda (se L00):</p> -<p style='margin-left: 30px;'>§ Scientific Python tutorials: NumPy</p> +<p style='margin-left: 30px;'><i>§ Scientific Python tutorials: NumPy</i></p> -<p style='margin-left: 30px;'>tools_numpy.ipynb <span style='font-family: courier new, courier;'>[GITHOML]</span></p> +<p style='margin-left: 30px;'><span style='margin-left: 30px;'><span style='font-family: courier new, courier;'>tools_numpy.ipynb</span> <span style='font-family: courier new, courier;'>[GITHOML]</span></span></p> <p>Læs blot, hvad du finder relevant sÃ¥ som 'iteration', men spring blot over emner, der er for komplekse eller for 'pythoniske', sÃ¥ som 'Stacking arrays' og @@ -104,7 +105,7 @@ emner, der er for komplekse eller for 'pythoniske', sÃ¥ som 'Stac <ol type='i'> <li>Diskussion om ML (indlejret i forelæsningen).</li> <li><b>Opgave</b> (introduktion): <span style='font-family: courier new, courier;'><a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/L01/intro.ipynb'>intro.ipynb</a></span></li> -<dl><dd>HUSK DATA til intro'en (download og udpak sÃ¥ "dataset" dir ligger sammen med intro.ipynb): <span style='font-family: courier new, courier;'><a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/L01/datasets.zip'>datasets.zip</a></span></dd></dl> +<dl><dd>HUSK DATA til intro'en (download og udpak sÃ¥ dataset dir ligger sammen med intro.ipynb): <span style='font-family: courier new, courier;'><a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/L01/datasets.zip'>datasets.zip</a></span></dd></dl> <li><b>Opgave</b> (python introduktion): <span style='font-family: courier new, courier;'><a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/L01/modules_and_classes.ipynb'>modules_and_classes.ipynb</a></span></li> </ol> diff --git a/Html/Litteratur.html b/Html/Litteratur.html index 435e79fe04d44005bce6a06e858ba1a087f210f5..04dd3b264aac62ed4db21cbc29d874292781b1ce 100644 --- a/Html/Litteratur.html +++ b/Html/Litteratur.html @@ -22,7 +22,7 @@ <dd><br> <dl> <dt><i>NOTE 1:</i> -<dd>Dette er anden udgave (Second Edition/2.ed) af Géron's " Hands-on", +<dd>Dette er anden udgave (Second Edition/2.ed) af Géron's <i>Hands-on</i>, undgÃ¥ at bruge førsteudgaven, idet den benytter TensorFlow direkte istedet for Keras, og desuden har flere mangler. diff --git a/Html/filetree.html b/Html/filetree.html index 70a2cd9c8516edbc54748e3f89efe612539c53c5..4e48c4e051ace539f362696e5f5acd59f71b26ab 100644 --- a/Html/filetree.html +++ b/Html/filetree.html @@ -34,11 +34,14 @@ <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/Figs/ml_supervised_map.png'>ml_supervised_map.png</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/Dokumentation_og_links.html'>Dokumentation_og_links.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/GPU_Cluster.html'>GPU_Cluster.html</a><br></span> +<span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/Journal_afleveringsformat.html'>Journal_afleveringsformat.html</a><br></span> +<span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/Kriterier_for_O4.html'>Kriterier_for_O4.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/Kursusforkortelser.html'>Kursusforkortelser.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/L00.html'>L00.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/L01.html'>L01.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/L02.html'>L02.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/L03.html'>L03.html</a><br></span> +<span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/L04.html'>L04.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/Litteratur.html'>Litteratur.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/filetree.html'>filetree.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Etc/CourseBuilder/Html/plan.html'>plan.html</a><br></span> @@ -79,11 +82,14 @@ <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/Figs/ml_supervised_map.png'>ml_supervised_map.png</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/Dokumentation_og_links.html'>Dokumentation_og_links.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/GPU_Cluster.html'>GPU_Cluster.html</a><br></span> +<span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/Journal_afleveringsformat.html'>Journal_afleveringsformat.html</a><br></span> +<span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/Kriterier_for_O4.html'>Kriterier_for_O4.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/Kursusforkortelser.html'>Kursusforkortelser.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/L00.html'>L00.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/L01.html'>L01.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/L02.html'>L02.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/L03.html'>L03.html</a><br></span> +<span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/L04.html'>L04.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/Litteratur.html'>Litteratur.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/filetree.html'>filetree.html</a><br></span> <span style="font-family: 'courier new', courier, sans-serif"> <a href='https://itundervisning.ase.au.dk/ITMAL_E21/Html/plan.html'>plan.html</a><br></span> diff --git a/Html/plan.html b/Html/plan.html index c4944fde973e218e907995fcbc063113ee33e1fd..eba9418e4e21c997505c10c714f0968b63d28fd8 100644 --- a/Html/plan.html +++ b/Html/plan.html @@ -98,14 +98,14 @@ Lokale: 5106-110<br> <td width="40">46</td> <td width="110">19/11-2021</td> <td width="20">L11</td> -<td width="200">Unsupervised learning I (PCA)</td> +<td width="200">Unsupervised learning I (PCA)</td> <td width="90"></td> <td width="150"></td> </tr><tr align="center"> <td width="40">47</td> <td width="110">26/11-2021</td> <td width="20">L12</td> -<td width="200">Unsupervised learnindg II (Kmeans,GMM)</td> +<td width="200">Unsupervised learning II (Kmeans,GMM)</td> <td width="90"></td> <td width="150">Kursus-evaluering</td> </tr><tr align="center">